Vegan vrijdag receptendag: brood!

Het is vrijdag, tijd voor een vegan vrijdag recept!  Ik deel vandaag een recept voor het maken van een brood met jullie.

Is brood dan niet vegan als je het in de winkel koopt? Soms wel, soms niet. Maar los van het al dan niet vegan zijn van gekocht brood, vind ik het super leuk om te bakken.  Ik dacht altijd dat brood bakken ingewikkeld was, veel kneden, veel wachten en dan zakt de boel ook nog in.  Nu heb ik een eenvoudig recept gevonden en ondertussen heb ik al wel 10 broden gebakken en ze lukken allemaal 🙂

Wat heb je nodig?

  • 400+100 gram meel (ik kies 400 gram speltmeel + 100 gram lichter meel)
  • 1/2 theelepel zout
  • 1/4 theelepel gist
  • 350 ml water
  • eventueel kruiden( bijv tijm,oregano,rozemarijn etc voor een Italiaans brood)

Hoe maak je het?

Doe 400 gram meel in een schaal en meng dit met het zout, de gist en het water. Je kunt het gewoon roeren met een lepel totdat het mooi gemengd is.Je hebt dan een vrij dikke massa . Dit dek je af met een doek en laat je voor minimaal 8 uur staan om het te laten rijzen. Na deze acht uren, voeg je 100 gram meel toe en roer je het weer. Dit mengsel stort je in een bakvorm en laat je wederom afgedekt staan, deze keer voor 2 uren.

Als het rijsproces afgelopen is, zet je het brood voor ongeveer 35 minuten in de oven op 200 graden.  Laat het brood een beetje afkoelen voordat je het stort. Je kunt het zowel warm als koud eten.

Super simpel, kost wel wat (wacht)tijd en super lekker!

2017-06-16-12-16-36

Ik ben van een ronde bakvorm overgestapt op een rechthoekige vorm. Het maakt op zich niet uit voor het resultaat welke vorm je gebruikt. Maar broodtrommeltechnisch is voor mij een rechthoekige vorm het gemakkelijkste.

2 thoughts on “Vegan vrijdag receptendag: brood!

  1. dag Maaike

    Ik heb je recept geprobeerd. Een succes… Heerlijk. Ik heb lijnzaad en zonnebloempitten toegevoegd. Met knoflook en Italiaanse kruiden. En hartstikke makkelijk om te maken.

    Gr Frida

    Like

Geef een reactie

