Minimalisme

cactusMinimalisme is ondertussen een hip begrip geworden.  Minder = meer , decluttering, Marie Kondo, wardrobe capsule, opruimcoaches , ruimte in je hoofd, overzicht. Het zijn allemaal termen die erbij horen tegenwoordig.

Ik snap het wel. De meeste mensen hebben een druk leven en een druk hoofd en de behoefte aan rust, duidelijkheid, structuur en overzicht is bij velen aanwezig.  En dan lees je dat je door op te ruimen, door los te komen van ballast en door je te omringen met voor jou waardevolle spullen en mensen je een fijner gevoel krijgt.  Klinkt als een prima deal!

Ook ik heb die behoefte aan rust, duidelijkheid, structuur en overzicht.  Ik heb het boek van Marie Kondo gelezen. ‘Does it spark joy’ toegepast op alles in huis en mijn sokken netjes neergelegd op kleur i.p.v. opgerold zodat de elastiekjes niet gaan lubberen.  Was leuk om te doen. Binnen een aantal wasbeurten was ik er al klaar mee en lagen er weer gewoon sokrolletjes in mijn la. Waarom?  Omdat dát bij mij past, ik vind dat praktisch en eigenlijk had ik helemaal geen last van lubberende sokelastiekjes.

Een wardrobe capsule werkt beter bij mij, ook geprobeerd uiteraard. Uiteindelijk niet een vaststaand aantal items in de kast laten hangen, daar gaat het naar mijn idee ook niet om. Maar de items die mij goed staan, waar ik aan gehecht ben en die ik kan combineren.

Decluttering? Jazeker. Net als vroeger bij de voorjaarsschoonmaak heb ik ook nu mijn opruimmomenten.  En dan ben ik kritisch. Wat ik niet gebruik, krijgt een andere bestemming.  Dit gebeurt niet dagelijks, maar zo af en toe en dat vind ik hartstikke fijn.

Ik vind het leuk, die trends die er zijn om te leren hoe je je leven in kunt richten. Handleidingen, termen, afbeeldingen noem het maar op.  Het is gewoon een kwestie van uitproberen. Wat werkt voor jou?  Dat is nl het belangrijkste, leven zoals het voor jou goed voelt en werkt zonder een ander te schaden, niet het precies volgen van een trend.

koffie minimalismeMinimalistisch ingericht huis? Mijn huis is wel opgeruimd, het ligt niet vol troepjes en ik kan ook alles vinden. Het is niet altijd brandschoon, er wordt in geleefd en niet dagelijks gepoetst.  Er is wél altijd koffie, en een bosje bloemen op tafel.  En regelmatig een kaarsje aan, heel hygge. Maar dat is weer een andere trend.

Geef een reactie

