Vegan vrijdag receptendag, donuts!

Vegan vrijdag receptendag

Vandaag is het vrijdag, tijd voor een vegan vrijdagrecept. Ik deel met jullie een basis recept van donuts.  De donuts bak je in de oven, niet in de frituur.

IMG_20170728_083135Wat heb je nodig?

  • Donut bakvorm
  • Kokosolie om in te vetten
  • 150 gram meel naar keuze (ik heb speltmeel gebruikt)
  • 2 tl zuiveringszout
  • 2 snufjes zout
  • 2 tl kaneelpoeder (of koekkruiden)
  • ½ tl kardemompoeder
  • 240 gram plantaardige yoghurt
  • 160 ml water
  • 4 el ahornsiroop
  • 1 el appelazijn

Doe alle droge ingrediënten in een bak en roer dit door elkaar. Meng in een ander schaaltje de natte ingrediënten en roer dit mengsel door de droge ingrediënten.  Even laten staan zodat het beslag wat dikker wordt. Kun je ondertussen de oven aanzetten en de donutvorm invetten.

Schep het beslag in de ingevette vorm en zet het voor 15 minuten in de oven . Hou het goed in de gaten, de baktijd is oa afhankelijk van de hoeveelheid beslag en je oven. Als ze gaar zijn, haal je ze uit de oven en laat je ze afkoelen in het bakblik. Afgekoeld kun je ze eenvoudig uit de bakvorm halen.

Ik heb 10 donuts gemaakt uit dit recept.  Je kunt ze in een afgesloten trommel 2 dagen bewaren.

Deze donuts zijn heel neutraal. Je kunt ze versieren met een topping naar keuze.  Zelf vind ik die glazuurtoppings niet lekker en eigenlijk zijn donuts ook niet iets waar je me blij mee maakt.

Maar waarom heb ik deze dan toch gemaakt en deel ik het met jullie? Ik bladerde in een kookboek van Rens Kroes en zag deze voorbij komen. Leek heel simpel, ingrediënten waren in huis, ik had zin om wat te maken… Simpel was het, het moeilijkste was het doseren van de ahornsiroop… squeeze zachtjes Maaike, je bent in de keuken en niet in de sportschool.

Ik ga ze zelf eten met een banaan en wat WaldenFarmssiroop, met crunchy pindakaas of met warme appel en courgette.

Hoe ga jij ze eten? Laat het hier weten, ik ben benieuwd!

Geef een reactie

