Wil jij leven zonder afval?

Een hele tijd geleden heb ik met andere Groningers meegedaan met het project 100-100-100. Een project waarbij 100 mensen gedurende 100 dagen probeerden om 100% afvalvrij te leven.  Het was erg leuk om dit met anderen te doen en middels opdrachten verschillende facetten van afvalvrij leven te ontdekken.Het gaf ook een kick om minder vaak naar de vuilnisbak te moeten lopen met je afvalzak.Sommige dingen zijn er echt in gebleven, zoals eigen zakjes en bakjes mee voor bijvoorbeeld groente, fruit en noten.En ook in badkamer staat een savety razor en shampoobars. En natuurlijk heb ik m’n herbruikbare fles ipv de wegwerp flesjes spa. Maar ik merk ook dat ik ‘verslap’ en dat er meer rommel in huis komt en ook meer in de kliko belandt dan me lief is.Het leek me dan ook een goed moment om het boek Leven zonder afval van Emily-Jane Townley te lezen. En dan maak ik natuurlijk meteen een review voor jullie J

Leven zonder afval

Emily-Jane Townley

Emily-Jane Townley is woonachtig in Nederland, dat vind ik zelf voor de herkenning altijd fijn. Ze geeft in haar boek aan dat ze altijd al bezig is geweest met duurzaam leven. Ze at vegetarisch en leeft met respect voor natuur en dieren. Ondanks haar bewuste levensstijl had ze samen met haar gezin toch altijd een bomvolle kliko en dit wilde ze veranderen. Het is niet bij willen gebleven, ze heeft actie ondernomen! Ze heeft zich volledig gericht op de zerowastelifestyle en deelt in haar boek haar tips en ervaringen.

Opbouw van het boek

Het boek begint met een inleiding waarin ze vertelt hoe haar zoektocht naar zero waste is gegaan en waarin ze uitlegt waarom leven zonder afval beter is.   Er wordt uitleg gegeven over afval en de 5 R’en van afvalvermindering. Het gaat om refuse,reduce,reuse,recycle en rot. In deze volgorde werk je. Eerst weiger je bijvoorbeeld (onnodige)verpakking en als laatste heb je nog de mogelijkheid tot rot ofwel composteren.

Na deze inleiding volgen 10 hoofdstukken met uitleg en tips om zero waste te gaan leven. De hoofdstukken heten achtereenvolgend voorbereiding; boodschappen; huishouden; persoonlijke verzorging; onderweg; woonkamer; slaapkamer; kinderkamer; naar buiten en feest. Het boek wordt afgesloten met tips ter inspiratie van anderen en een registeren om snel dingen op te kunnen zoeken.

Mening over Leven zonder afval

Wat ik persoonlijk fijn vind aan dit boek is de heldere indeling in hoofdstukken. Zo kun je lezen wat voor jou van toepassing is. Daarnaast gaat het natuurlijk om het verminderen van afval. Maar afval is niet het enige criteria. Er wordt wat breder gekeken naar de impact die producten en afval hebben.  Zo is het minder milieubelastend om een vegan burger in plastic verpakt te kopen en op te eten dan een stukje vlees bij de slager in je eigen bakje te halen en op te eten.  Ik ben blij met deze kanttekening. Want dat was precies waar ik tegenaan liep in de 100-100-100 challenge.  De focus ligt op het verminderen van afval, maar als je meer kennis hebt dan weet je dat (verpakkings)afval niet de grootste impact heeft op de wereld.

Het doel is niet om maar 1 bokaal met afval per jaar te produceren. Het gaat om bewustwording en kijken wat voor jou en jouw situatie haalbaar is. Dat maakt ook dat je je minder moedeloos of overweldigd kan voelen. Kijk wat jij je kunt doen en waar je je goed bij voelt!

Je kunt het boek via haar website www.levenzonderafval.nl bestellen. Woon je in Groningen, dan mag je m’n exemplaar lenen.