Taart ende Koeck, een review

Voor mijn verjaardag heb ik een boek gekregen, en wat voor een boek! Ik heb ’t boek Taart ende Koeck gekregen van Maartje Borst. In deze review vertel ik mijn bevindingen over dit kook en bakboek.

Vegan bakboek

Taart ende Koeck is een bakboek. Een boek vol ouderwetse recepten gegoten in een vegan jasje. En recepten gewoon met suiker i.p.v kilo’s dadels of noten. Voor de verandering ook best fijn.

Opbouw van het boek

Je kunt zomaar beginnen met een recept uit het boek. Maar persoonlijk raad ik je aan om ook het begin te lezen. Dat is leuk en vanaf het punt Basisingrediënten ook erg nuttig. Maartje legt uit welke producten ze graag gebruikt en ook waarom. Het volgende hoofdstuk heet Basics & voorraadkast. In dit hoofdstuk staan basisrecepten. Bijvoorbeeld hoe je een hartig korstdeeg maakt of je eigen vegan creamcheese. Het water begon me bij dit hoofdstuk al in de mond te lopen, dat belooft wat! Vervolgens is het boek opgebouwd uit de hoofdstukken ontbijtbaksels,koekjes,cakes,taarten,feest,hartig,traybakes bars&slices en desserts. Uiteraard wordt het boek afgesloten met een register en een dankwoord. Je kunt gerechten dus zoeken in het juiste hoofdstuk of raadpleeg even het register.

Vormgeving van het boek

Het boek staat vol met prachtige foto’s van de gerechten. Mij nodigen dit soort foto’s echt uit om het gerecht te gaan maken. Naast foto’s staan er ook tekeningen in. Tekeningen als basis voor een recept. Ik vind dat een grappig afwisseling in het boek, maar persoonlijk kook ik toch liever volgens een uitgeschreven recept. De recepten beginnen allemaal met een titel en dan volgt een korte uitleg over het gerecht of een verhaaltje over het gerecht of een herinnering. Dit is in de kleur van het hoofdstuk geschreven, elke hoofdstuk heeft z’n eigen kleur. Vervolgens staat het recept er onder, weer gewoon in zwarte letters. Er wordt duidelijk aangegeven wat je nodig hebt aan ingrediënten en aan materialen zoals mixer of spuitmondjes.

Het boek in de praktijk

Een kookboek dat er mooi uitziet, is heel erg fijn. Maar je moet er ook goed mee kunnen koken en ’t moet kloppen wat er in staat. Daar kom je maar op 1 manier achter en dat is uitproberen! Ik kan verklappen dat dit geen straf was. Ik heb het boek nog niet super lang en heb ook nog lang niet alle recepten uitgeprobeerd. Ik heb ondertussen de Broeder met stroop-botersaus gemaakt, de gevulde koeken, botanische koekjes en een hartige pompoentaart. De recepten waren duidelijk te volgen en alles is ook gelukt. Ik heb alleen langere baktijden moeten aanhouden dan in het boek staan. Vooral bij de poffert/Broeder met stroop-botersaus was het een verdubbeling van de tijd. Ipv 1 uur moest de poffert echt 2 uur in de pan koken voordat het gaar is. Als je googelt zeggen veel recepten dat het 2h moet. Bij de hartige koekjes heb ik de baktijd aangehouden . Ze waren lekker, maar de volgende dag waren ze helemaal slof. Maartje gaf op m’n Instagram aan dat ze dan waarschijnlijk wat langer in de oven hadden gemoeten, want normaal blijven ze wel en paar dagen knapperig. Kortom, kijk goed naar je eigen oven en volg ook je eigen gevoel met bakken. Elke oven is anders en dit kan het resultaat behoorlijk beïnvloeden.

Conclusie Taart ende Koeck

Ik vind het een bakboek dat er super mooi uit ziet en wat me aanzet tot bakken. De recepten die ik tot nu toe heb geprobeerd waren goed te volgen. Elke oven is anders en voor mij betekent het dat ik de gerechten iets langer moet bakken dan in het boek staat. Ik ga binnenkort hier weer uit bakken!

Je kunt het boek hier kopen, of gewoon fijn bij de boekhandel in je eigen woonplaats natuurlijk!