Mam wil je dit vaker maken, een review

Vandaag staat er weer een nieuwe review voor je klaar. Een review van een plantaardig kookboek met de titel Mam wil je dit vaker maken,vegan. Het boek is geschreven door Anne van Twillert. Misschien herken je deze naam. Ze is actief op instagram én heeft al andere boeken op haar naam staan. Ik heb eerder een review geplaatst over haar ebook Appel.

Mam wil je dit vaker maken

Anne van Twillert

Anne van Twillert is, zoals de naam van het boek al doet vermoeden, moeder. Moeder van vier kinderen. Ze is een jaar geleden begonnen met plantaardig eten. Dat is beter voor het milieu, je draagt niet bij aan dierenleed en je hebt een gezonder eetpatroon. Ook haar gezin kreeg vegan maaltijden voorgezet en de lekkerste recepten heeft ze gebundeld in dit boek.

Vegan konijnenvoer

Hoewel vegan eten steeds populairder wordt, hoor je ook nog vaak dat het ongezond is. Dat het konijnenvoer is en altijd komt de opmerking ‘ik zou niet zonder kaas kunnen’ voorbij. Ieder maakt z’n eigen keuzes, maar met dit boek wil Anne laten zien dat plantaardig eten juist niet saai is, geen konijnenvoer is en dat het ook niet zo moeilijk is om eens te proberen.

Inhoud van het boek

Het boek is ingedeeld in verschillende hoofdstukken. Recepten voor in de ochtend, middag, avond en tussendoor. Maar die van de avond smaken uiteraard ‘smiddags ook heerlijk en andersom. De recepten zijn voorzien van foto’s van het eten, Zweden en het Groninger landschap en bevatten tekeningen. Per recept staat duidelijk wat je nodig hebt, voor hoeveel personen het is en daaronder staat uitgeschreven hoe je het kunt maken. Vaak staat er boven een recept een persoonlijke noot waardoor je een thuisgevoel krijgt bij het lezen. Ik vind de foto’s fantastisch om te zien en ze passen ook echt bij het recept. Het geheel oogt heel druk en gezellig zo bij elkaar.

Plantaardig smikkelen

Ik heb dit boek gekregen en heb er al lekker uit gekookt. Zo heb ik een smoothie gemaakt, appelbollen en een groenteschotel uit de oven. Ik vond het allemaal heerlijk 🙂 Ik ben dan ook gewend aan een behoorlijke portie groente en fruit op een dag en eten zonder meuk. De appelbollen waren hier snel op! De smoothie beviel mij prima, maar de rest in huis kon t wat minder waarderen. Het weglaten van de notenpasta liet iedereen wel weer smikkelen. Hetzelfde geldt ook voor de groenteschotel. Ik hou van veel groenten en van een bite en hoef niet perse een vleesvervanger in de vorm van een burger te hebben. M’n enthousiasme werd niet gedeeld, de wortel was te hard en er miste iets.

Bij de recepten staat aangegeven voor hoeveel personen dit is. Mijn ervaring is dat mijn porties anders zijn dan in het boek. Een smoothie gaat hier zo op en niet in 6 porties. Maar een portie smoothie en een appelbol erbij is dan weer een fijn ontbijt. Eten is persoonlijk. En dat maakt dit boek juist weer zo fijn. Je kunt het recept volgen, wat aanpassen naar wens of recepten combineren. Het boek staat zo vol met recepten, dat ik me kan voorstellen dat er echt voor iedereen wat lekkers in staat 🙂

Ben je enthousiast geworden en wil je ook graag een kookboek dat vol staat met plantaardige recepten, geschikt voor kinderen en volwassenen? Dan kun je ‘m hier kopen.