Drie tips voor een heerlijk en makkelijk plantaardig ontbijt

Wil je graag plantaardig ontbijten, maar weet je niet hoe je daar mee kunt starten? Zie je door de bomen het bos niet meer en denk je niet zonder kaas te kunnen en start je daarom maar niet met plantaardig eten? Ik geef je in deze blog 3 tips om de dag heerlijk en makkelijk plantaardig te starten.

Tip 1 vervang 1 op 1 wat je nu eet

Wat eet je nu graag als ontbijt? Misschien is dat wel heel gemakkelijk plantaardig te maken! Veel mensen ontbijten met yoghurt en cruesli en wat fruit en koffie. Vervang de yoghurt eens door een plantaardige variant zoals deze sojayoghurt of deze kokosyoghurt. Cruesli is soms plantaardig, vaak zit er honing door wat een dierlijk product is. Muesli is vaker plantaardig, helemaal de zogenaamde platte muesli. En dat fruit wat je erbij eet, is al helemaal plantaardig. Net als de koffie wanneer je deze zwart drinkt.

Zelf eet ik graag havermoutpap. Havermout is al plantaardig en als je het maakt in plantaardige melk heb je een plantaardig ontbijt. Wat fruit hoort er voor mij bij.

En jij eet brood met kaas! Zonder kaas lijk je niet te kunnen. Het kan zelfs een reden zijn om niet plantaardig te gaan eten, want het lukt niet voor de 100%. Er zijn veel kaasvervangers die je kunt uitproberen. Persoonlijk vind ik ze geen van allen naar kaas smaken en zijn ze alleen te eten op een tosti. Maar ieder z’n ding natuurlijk. Je kunt iets anders proberen op je brood. Bijvoorbeeld vegan ‘vlees’ beleg zoals vegan ham of kip , of je smeert hummus op je brood. En als je van zoet houdt, kun je kiezen uit jam,pure hagelslag,stroop,pindakaas,pure vlokken,chocopasta en er is zelfs vegan kokosbrood. En daaronder kun je boter smeren. Er zijn veel plantaardige varianten in de supermarkt te vinden, zoals deze hieronder:

Tip 2 zoek eenvoudige plantaardige recepten op

Google is echt je beste vriend wat dit betreft. Als je de woorden eenvoudige plantaardige ontbijtrecepten intypt, kun je je lol op en krijg je bijna keuzestress. Ik begrijp dat het ’s ochtends niet altijd hét moment is om lang in de keuken te staan, maar misschien heb je er op een bepaald moment in de week wel tijd voor en probeer je die dag een nieuw recept uit. Van een vegan 3 in de pan met bessen en jam wordt bijna iedereen wel blij 🙂

Tip 3 maak een smoothie

Met een smoothie zet in je in een handomdraai een heerlijk en makkelijk ontbijt op tafel. Het hoofdbestanddeel van je smoothie is fruit. Denk aan bananen, peren, bessen, aardbeien. Doe daar water of plantaardige melk bij en als je zover bent, kun je ook groenten toevoegen zoals spinazie en boerenkool. De kleur van je smoothie wordt daar niet altijd mooier op 😉 Wees niet te zuinig met ingrediënten. Als je alleen een smoothie drinkt als ontbijt, wil je het wel vol kunnen houden tot de lunch. Aan smoothies moet je soms wennen. Fruitsmoothies lust bijna iedereen wel, lekker zoet. Als je gewend bent, kun je eens wat spinazie toevoegen. Proef je niet veel van, maar geeft je extra gezondheid. Ook kun je wat pitten & zaden toevoegen of wat havermout als je de smoothie wat dikker wilt. Wat ik zelf nu vaak doe is een glas smoothie maken met fruit,groenten,noten&zaden en rijstmelk en daarbij eet ik een appelbol of een boterham.

roze fruitsmoothie

Kan ik je helpen?

Ik hoop dat je veel gehad hebt aan de bovenstaande tips. Maar misschien heb je wel specifieke vragen over het plantaardig maken van je ontbijt. Stel ze gerust en ik kijk of ik je kan helpen met de swap naar een heerlijk en plantaardig ontbijt.

7 reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s