7 Vegan alternatieven voor alledaagse boodschappen

Voorstellen gastblogger Henk

Hierbij wil ik mij even kort voorstellen: Man, flexitariër en samenwonend met een planteneter.Ik stelde mezelf deze vraag: welke dagelijkse producten kan ik  makkelijk  vervangen voor plantaardige (vegan) producten? In deze blog lees je hierop het antwoord!
Laat ik eerst even vertellen dat ik, voordat ik ging samenwonen, wel vlees at. Mijn avondmaaltijden zagen er vooral traditioneel uit: aardappels, vlees, groente. Vegetarisch at ik af en toe, maar dat ging dan per ongeluk, en van veganisme had ik alleen maar gehoord. Toen we gingen daten kwam het onderwerp eten al snel aan bod en voerden we gesprekken over eten en waarom we eten wat we eten.

Flexitariër

Bij uit eten gaan is het gemakkelijk: de een besteld een vlees- of visgerecht, de andere niet. Maar hoe doe je dat dan als je bij elkaar thuis komt? Ga je apart van elkaar koken met verschillende pannetjes? Is er wel genoeg ruimte op je gasfornuis om alle extra pannetjes kwijt te kunnen?

Welke vegan eetwissel maak jij vandaag?

Zelf heb ik toen besloten dat als we samen gingen eten we dat vooral “samen” moesten doen. Uit praktisch oogpunt (teveel pannetjes) maar ook vooral omdat dat gezellig is. Wel dezelfde hoofdmaaltijd  maar voor mij als vleeseter een stukje vlees erbij. Elke dag vlees eten werd al gauw een paar keer per week en bij het kopen van vlees werd er al snel bewust gekozen om biologisch vlees te kopen. Er bleek een woord te zijn dat mij zou omschrijft: “flexitarier” .
Nu, een paar jaar later, eet ik steeds minder vlees. Eigenlijk eet ik alleen nog vlees buitenshuis. Bij de wekelijkse boodschappen vergeet ik gewoon om vlees te kopen. En dat vind ik prima.

plantaardige hutspot met italiaanse vegan worstjes

Welke dagelijkse producten zijn makkelijk te vervangen door plantaardige (vegan) producten?

Voor iedereen die wel eens gedacht heeft over anders eten, maar niet weet welke producten er eenvoudig te vervangen zijn bij het boodschappen doen in de supermarkt heb ik een lijst met 7 punten samengesteld.

  1. Kaas
    Plantaardige kaas is bij de meeste supermarkten wel te vinden. Als geraspte kaas of in plakken. Er is zelfs voor de echte burgerliefhebber “cheddar smaak” te verkrijgen. De AH heeft ook blokjes witte kaas, een alternatief voor feta en die zijn echt top!
  2. Melk
    Er zijn diverse vele soorten plantaardige melk verkrijgbaar (wat dan weer geen “melk” mag heten maar “drink”). Soja-, amandel-, rijst- en haverdrink zijn hier voorbeelden van die goed verkrijgbaar zijn bij de supermarkt. Haverdrink heeft meest neutrale smaak van allemaal. Wist je dat je ook bij heel veel koffiebars ook je cappuccino met plantaardige melk kan krijgen? Vaak staat het op de kaart, maar even er naar vragen kan altijd én is een goed idee om wat bewustwording bij de eigenaar te creëren.
  3. Boter
    Zowel de smeerboter voor op brood als de bak- en braadboter zijn gewoon eenvoudig in plantaardige uitvoeringen verkrijgbaar. Flower farm is goed verkrijgbaar, maar ook merken als Becel of AH eigen merk hebben een plantaardige margarine.
  4. Broodbeleg -hagelslag
    Bij hagelslag of vlokken kun je keuze maken om pure hagelslag te kopen. Melk chocolade bevat melk, pure chocola bijna nooit. Simpel toch?
  5. Broodbeleg – vleeswaren
    Vleeswaren als plakjes ham, boterhamworst zijn ook plantaardig te verkrijgen, als is dat iets lastiger verkrijgbaar bij supermarkten. Wat ik wel gevonden heb: een vegan filet american.  De kleine bolletjes van de Vegetarische Slager zijn heerlijk en zijn zowel smaak als textuur erg vergelijkbaar met het origineel.
  6. Vlees
    Er zijn bij elke supermarkt vleesvervangers verkrijgbaar. Er is zoveel keus tegenwoordig. Wel even opletten, want veel zijn vegetarisch en niet vegan (plantaardig). Even de verpakking lezen.Als je gaat voor een burger, deze zijn erg lekker op een broodje (met cheddarkaas, heerlijk).
  7. Chips
    Veel smaakjes chips zijn niet plantaardig. Zo wordt er bij paprika chips vaak karnemelkpoeder gebruikt. Dit heeft te maken met dat zo de kruiden beter plakken aan de aardappelchips. Vaak is naturel chips wel weer plantaardig. Eigenlijk geldt bij chips hoe minder ingrediënten op de verpakking, hoe groter de kans dat deze chips wel plantaardig zijn, even label checken dus.

Conclusie

Zoals je hierboven gelezen hebt is het momenteel zonder veel gedoe mogelijk een deel van je dagelijkse gebruikte producten te vervangen door een plantaardige variant. De smaken komen vaak  niet helemaal overeen met het origineel, maar de vraag is of dat ook erg is. Volgens mij moet je iets niet 100% willen namaken. Als je volgend keer boodschappen gaat doen, kies dan eens bewust voor een plantaardige variant en laat je verrassen. Misschien bevalt je het wel zo goed dat je deze “vegan wissel” permanent blijft doen! De slogan van het voedingscentrum zou moeten zijn: “Welke VEGAN eetwissel maak jij vandaag?”

2 reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s