No milky way, een review én een winactie

Verheug jij je ook altijd zo op een dessert als je ergens gaat eten? Of wil je thuis eens wat anders dan een bakje (plantaardige) yoghurt als toetje? Lees dan vooral dit boek.  In dit boek vind je 65 recepten voor vegan desserts en zoetigheden.  Ik heb er heel wat voor je getest en schrijf er met plezier deze review over! Onderaan de blog lees je hoe je kans maakt op dit boek.

Vegan zonder poespas

De auteurs van dit boek, Stijn de Kock en Elke Aerts, hadden samen een blog waarop vaak de vraag door lezers werd gesteld hoe je melk en eieren kunt vervangen in gebak en desserts. Een logische vraag, want dit is een categorie die doorgaans veel dierlijke producten bevat.  Ze gingen met deze vraag aan de slag en ontdekten dat alles wel te veganizen is.  En dat hoeft niet perse met hele hippe producten, vaak worden er gewone huis –tuin en keukenproducten gebruikt.  Dat spreekt mij persoonlijk aan! Ze hebben voor dit boek zowel bekende klassieke gerechten als unieke recepten geveganized.

No milky way is bedoeld voor iedereen die houdt van een lekker dessert, maar dan wel eentje waar de wereld en dieren net wat beter van worden’

dav

De inhoud van het boek

Dit boek staat uiteraard vol met recepten. Maar voordat je daar bent, geven ze een uitleg wat veganisme inhoudt en geven ze vegan alternatieven voor dierlijke producten. Heel veel is denk ik wel bekend, maar onthoud dat dit boek uit 2017 komt en er in korte tijd echt enorm veel verandert is op het gebied van vegan producten en toegankelijkheid.  Desserts zijn vaak zoet. In dit boek wordt zowel gewoon kristalsuiker als suikervervangers gebruikt of geadviseerd. Als je door de introductie heen bent, zie je dat de hoofdstukken met de recepten zijn opgedeeld in categorieën. Denk aan pudding, taart & gebak en go crazy.  Klinkt goed he!   Boven elk recept staan icoontjes die aangeven of iets snel klaar is en waar een recept vrij van is. Heel handig.  De auteurs komen uit België en soms is dat terug te lezen in de teksten, ik kon daar wel om glimlachen! Wat ik heel leuk vind is dat er achter in het boek een inhoudsopgave van de recepten is in foto’s.  Dat staat hartstikke vrolijk en als ik eerlijk ben, onthoud ik beter hoe een recept er uit ziet dan hoe het heet.

Hou een gaatje over voor het vegan dessert

Als je schrijft over een boek met recepten, moet je natuurlijk wel de recepten uitproberen. Niet alleen om te kijken of het net zo lekker is als dat het lijkt, maar ook om te kijken of het recept klopt en goed uitvoerbaar is. Ik heb getest!  Alles werd een beetje veel, maar ik heb o.a de chocoladetaart,griesmeel-kokosgebak met sinaasappelsiroop,bosbessenbavarois, groente thee muffins, vegan cheesecake, pindakoekjes, chocolade quinoasticks en lavendelkoekjes met amandelsmaak gemaakt. En het was genieten! De recepten vond ik overal het algemeen heel goed te volgen. Persoonlijk vind ik het fijn als een recept op 1 pagina past en dat er niet een onderdeel van het recept een apart recept is. En soms was dat wel het geval. Mijn favoriet is toch wel de bosbessen bavarois als toetje. Zo’n mooie paarse bavarois in tulbandvorm omringt met mooie bessen.  Het staat meteen feestelijk op tafel! En met de paasdagen in het vooruitzicht zou je deze ook zo kunnen maken met geel fruit natuurlijk.

Vegan toetjesparadijs

Het lijkt me duidelijk, maar ik vind dit dus een heel leuk boek vol heerlijke recepten. Er staan veel recepten in die goed uit te voeren zijn. Je kunt gaan voor een subtiel lavendelkoekje, voor een klassieke bavarois of cheececake of je gaat over de top met een freakshake. Mooie recepten voor jezelf, maar ook om mensen kennis te laten maken met vegan desserts.

Winactie

Ik ben enthousiast over dit boek! Ik heb er over geblogd bij Veggiereporter. Het mooie is dat ik samen met Veggiereporter jou een boek mag geven. Kijk op m’n instagram hoe je hier kans op kunt maken.